Sandbrekkevegen 18
, PARADIS
Interessert i dette prosjektet?
Finn ut mer om pris, størrelse og status for enhetene i dette prosjektet.
Se enheterHold meg oppdatert
Jeg er interessert i oppdateringer om denne boligen
Meld interesseSist oppdatert: 22/6/2022 11:23
Komplett salgsoppgave
På Paradis skal det bygges seks nye rekkehus i et veletablert område.
Område
Adresse: Sandbrekkevegen 18
Poststed: PARADIS
Kommune: Bergen
Kommunenummer: 4601
Prosjektnavn: Sandbrekkevegen 18 (s20)
Beliggenhet og adkomst
Boligene i S20 er ikke langt unna. De er faktisk ikke langt unna noen ting. Hverken sentrum, skogen, eller populære tur- og friluftsområder. Heller ikke barnehager, skoler og universiteter. I S20 bor du med to minutters gange til nærsentrum, bybane, buss, dagligvare og en rekke servicetilbud. Din nærmeste nabo; skogen, ser du fra stuevinduet. Adkomst Fra Storetveitvegen følg mot Paradis, sving til venstre inn på Sandbrekkevegen. Sandbrekkevegen 18-20 ligger på venstre hånd rett etter Fana Brannstasjon.
Prosjektet
Om prosjektet
Prosjektet er planlagt å bestå av 6 rekkehus og 17 leiligheter, totalt 23 boliger når prosjektet er ferdig utbygd. Rekkehusene i S20 har praktiske og smarte løsninger, nøye gjennomtenkt og tegnet av arkitekter som forstår familielivet. Boligene går over tre plan og har store takterrasser. Fordelt over de ulike etasjene er det 5 soverom, 1 bad og 2 wc, eget vaskerom, kjøkken med spiseplass og stue.
Fremdriftsplan og ferdigstillelse
Boligen planlegges ferdigstilt i perioden fra 1. kvartal til 2. kvartal år 2024, under forutsetning om vedtak om igangsetting innen 30.09.2022. Dette gjelder ikke som en bindende frist for å ha boligen klar for overtagelse, herunder ikke grunnlag for å kreve dagmulkt. Selger vil ved oppstart av tømmerarbeid varsle Kjøper skriftlig om overtagelsesdato, som vil være å regne som en frist iht. bustadoppføringslova. Selger kan kreve overtagelse inntil fire måneder før den avtalte fristen til å ha boligen klar til overtagelse. Selger skal skriftlig varsle om dette minimum to måneder før det nye overtagelsestidspunktet. Det eksakte overtagelsestidspunktet skal gis med minst 14 kalenderdagers skriftlig varsel. Det beregnes dagmulkt fra det nye overtagelsestidspunktet. Selger skal innen rimelig tid varsle forbruker dersom det oppstår forhold som vil medføre at han blir forsinket med sin utførelse. Selger har rett til tilleggsfrist dersom vilkårene som nevnt i Bustadoppføringslova § 11 er oppfylt. Selger tar forbehold om at endelig innflyttingsdato kan endres som følge av manglende arbeidskraft, forsinket levering av nødvendige leveranser til prosjektet og lignende som følge av sykdomsfravær ved f.eks. større virusutbrudd. Ved besøk på byggeplass før overtagelse skal kunder alltid være i følge med en representant fra Selger. All annen ferdsel på byggeplassen i anleggsperioden er beheftet med høy grad av risiko og er forbudt.
Bebyggelsen
Boligtype
- Ukjent -
Tomt
Tomtetype
Eiet
Parkering og garasje
Garasje/Parkering
Det etableres en felles parkeringskjeller som foruten parkeringsplasser, inneholder boder og rom for teknisk anlegg. Alle rekkehusene har fortrinnsrett for å kjøpe en parkeringsplass. Fortrinnsretten gjelder kun ved kjøp av boligen. Se nærmere informasjon om dette i prisliste. Det etableres tre parkeringsplasser til gjesteparkering. Gjesteparkering kan bli tidsbegrenset og avgiftsbelagt. Det vil bli etablert sykkelparkering i parkeringskjeller og utendørs i samsvar med reguleringsplanens bestemmelser. Selger forbeholder seg retten til å avgjøre hvordan den endelige organisering av parkeringskjeller med tilhørende parkeringsplasser og boder vil bli. Dette kan bli søkt organisert som tilleggsdel(er) til kjøpers boligseksjon, skilles ut som en egen eiendom, eller bli lagt som fellesareal med tidsbegrenset vedtektsfestet bruksrett (30 år). Det vil bli tilrettelagt for el-bil ladning ved alle parkeringsplasser. Det leveres ikke ladestasjon, men dette kan bestilles som tilvalg. Det vil kunne være begrensninger på antall ladepunkter og kapasitet som kan leveres. Det tas forbehold om at ladning av el-bil kan bli levert som et fleksibelt ladesystem som fordeler tilgjengelig effekt mellom flere brukere. Strømforbruk og kostnader for ladning av el-bil betales av den enkelte seksjonseier. Selger tar forbehold om at ladning av el-bil kan bli levert og administrert av ekstern leverandør og at kjøper betaler leie for bruk til dette selskapet. Kostnader for bruk er ikke fastsatt på salgstidspunkt.
Boder
Alle boligene får en bod i parkeringskjelleren. Eventuelle innvendige boder er vist på plantegning.
Sameiet
Organisasjonsform
Området er planlagt å bestå av ett eller flere boligselskap (antallet boligselskap kan bli justert i forbindelse med utbyggingen). Sameiet er planlagt å bestå av totalt 23 boligseksjoner (antallet seksjoner kan ev. bli justert i forbindelse med utbyggingen). Den daglige driften vil bli organisert som seksjonssameie iht. lov av 16.06.2017, nr. 65, eierseksjonsloven. Hver seksjon vil utgjøre en sameieandel med tilknyttet enerett til bruk av en bruksenhet og rett til bruk av sameiets fellesarealer. Det er forbudt å erverve mer enn 2 boligseksjoner i samme sameie. Denne begrensningen gjelder også indirekte erverv, herunder kjøp via aksjer eller andeler i et selskap. Erverv er forbudt dersom det medfører at flere enn to av boligseksjonene eies av noen som har «tilknytning til hverandre». Dersom bestemmelsen brytes vil blant annet styret i sameiet uten forutgående varsling, kunne pålegge salg av seksjonene som er ervervet ulovlig. Videre vil man ikke kunne stemme på årsmøtet, og man vil ikke tas med i beregningsgrunnlaget for flertallsavgjørelser. Sameiet er pliktig til å avholde årsmøter hvor regnskap og budsjett fremlegges. Sameiets styre har ansvaret for at eiendommen forvaltes etter retningslinjer og vedtekter som fastsettes av årsmøtet.
Økonomi
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnader vil avhenge av hvilke tjenester sameiet ønsker utført i felles regi, og fordeles iht. vedtektene. Månedlige felleskostnader er stipulert til ca. kr 15,- per kvm BRA per måned for første driftsår, hvor man har lagt til grunn at bl.a. forsikring av bygningsmassen, forretningsførsel, revisjon, energikostnader, vedlikehold, avsetning til fremtidig vedlikehold og andre driftskostnader som vaktmestertjenester og fellesvask er inkludert. I tillegg kommer kostander for Tv/bredbånd med kr 500,- pr mnd. Endelig budsjett fastsettes på årsmøte. Det tas forbehold om endringer i stipulerte felleskostnader, da dette er basert på erfaringstall. Fordelingsnøkkel for fordeling av kostnader reguleres i sameiets vedtekter, og bygger i utgangspunktet på sameierbrøk. Enkelte elementer i budsjettet kan i vedtektene fastsettes til fordeling likt på alle seksjoner, eller etter forbruk. Selger vil engasjere forretningsfører for sameiet for første driftsår. Kostnader for dette er tatt inn i budsjett for felleskostnader. Driftskostnader for parkeringsplass er stipulert til kr 200,- per plass per måned for første driftsår, og skal betales av de som disponerer parkeringsplass.
Utleie
Adgang til utleie
Den enkelte bolig har ingen egen utleieenhet. Boligen kan leies ut i henhold til bestemmelsene i eierseksjonsloven og evt. vedtektene, dvs. utleie med varighet på over 30 sammenhengende dager. Kortidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.
Selger
Webu AS
Megler
Avdeling
DNB Eiendom AS, avd. Nybygg Bergen
Sandbrekkevegen 18
Postboks 7100
Org nummer: 910 968 955Org nummer: 9 1 0 9 6 8 9 5 5910 968 955
Oppdragsnummer
715225003
Salgsoppgavedato: 6/22/2022
Eiendommen
Eieform
eierseksjon
Tinglyste bestemmelser og rettigheter
Eiendommen selges fri for panteheftelser med unntak av boligsameiets legalpant i hver seksjon jf. lov om eierseksjoner. Tinglyste heftelser og forpliktelser som vil følge eiendommen er: Fra gnr 12 bnr 34: 12.08.1950 - Dokumentnr: 305405 - Bestemmelse om gjerde Eiendommen gnr 10 bnr 85 har rett til å føre kloakkledninger over hovedbruket gnr 10 bnr 79. Videre har eiendommen gjerdeplikt. 12.08.1950 - Dokumentnr: 305406 - Bestemmelse om gjerde Det påhviler gjerdeplikt på eiendommen gnr 12 bnr 34. 14.11.1952 - Dokumentnr: 308564 - Bestemmelse om bebyggelse Selger opplyser at denne heftelsen vil bli slettet. Fra gnr 9 bnr 155: 01.11.1965 - Dokumentnr: 307100 - Bestemmelse om gjerde Det påhviler gjerdeplikt på eiendommene gnr 9, bnr 2 og 155. 17.12.1965 - Dokumentnr: 308288 - Best. om vann/kloakkledn. Eiendommen gnr 9, bnr 155 fikk i 1965 rett til å legge vann- og kloakkledning under offentlig vei. Eventuelle heftelser som kan ha betydning for gnr 12 bnr 34 og gnr 9 bnr 155, som er tinglyst på avgivereiendommer før fradeling, er ikke overført. Informasjon om disse finner du på grunnboksutskriftene til de respektive avgivereiendommene. Megler har innhentet kopi av heftelsene fra Statsarkiv, men det har ikke lykkes megler å forstå innholdet i de fleste dokumentene hovedsakelig på grunn av skriften, og megler kan derfor ikke opplyse om bestemmelsene kan ha innvirkning på avtalen. Konferer megler for kopi av dokumentene.
Matrikkel
Kommunenummer: 4601
Sameiets Gårdsnummer: 12
Sameiets Bruksnummer: 34
Vilkår og bestemmelser
Lovanvendelse
Kjøpet reguleres av Lov om avtale med forbrukar om oppføring av ny bustad m.m. (bustadoppføringslova) 13. juni 1997 nr. 43, i tilfeller hvor selger er profesjonell og kjøper er forbruker. Dette innebærer blant annet at kjøper har krav på garantier iht. bustadoppføringslova § 12. I tilfeller hvor kjøper er profesjonell iht. bustadoppføringslova, dvs. gjør kjøpet som ledd i næringsvirksomhet, kan selger kreve at avtalen reguleres av avhendingslova eller etter bustadoppføringslova hvor §§12, 18 og 52-54 ikke kommer til anvendelse.
Hvitvaskingsreglene Bestemmelser tiltak mot hvitvasking / kjøpers innbetaling
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfelle også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.