Møllervegen 5C
, FJERDINGBY
Hold meg oppdatert
Jeg er interessert i oppdateringer om denne boligen
Meld interesseSist oppdatert: 18/6/2022 04:35
Beliggende i et etablert og attraktivt boligområde på Fjerdingbyi Rælingen kommune. Det er kort vei til offentlig kommunikasjon, skoler, barnehager, butikker, idrettshall, alpinanlegg, Lillestrøm og Strømmen med alle bymessige fasiliteter m.m.
Tomten har en sentral, men samtidig tilbaketrukket beliggenhet
Komplett salgsoppgave
Kommune
Rælingen
Objektstype
Tomt
Matrikkel
Kommunenummer: 3027
Gårdsnummer: 101
Bruksnummer: 150
Eierform
eiet
Konsesjonsplikt
Nei
Kommentar konsesjon
Kjøper plikter ved inngåelse av denne kontrakt å undertegne på skjema «Egenerklæring om konsesjonsfrihet” ved erverv av fast eiendom».
Odelsrett
Nei
Bo- og driveplikt
Nei
Tomtetype
Eiet
Tomtestørrelse
2948
Beskrivelse av tomt
Deler av tomten er sterkt skrånede, hvor den nedre delen flater noe ut. Tomten består i hovedsak av trær og skogsbunn. En bekk renner over deler av tomten.
Regulerings- og arealplaner
Arealdelen til kommuneplanen gjelder foran eldre reguleringsplaner og bebyggelsesplaner ved motstrid. Eiendommen er i kommuneplanen regulert til boligformål. Det går en bekk gjennom tomten(mot syd) Denne er registrert som kulturminne og kan ikke bebygges. Området som eiendommen ligger i faresone - rasfare. Utnyttelse (pbl § 11-9, nr. 5) Maks. tillatt bebygd areal for følgende boligtyper er: Frittliggende enebolig: %-BYA = 25 % Tomannsboliger: %-BYA = 30 % BYA er tillatt bebygd areal i % av tomtens netto areal inklusive parkeringsplasser. For eiendommer og / eller bebyggelse som er regulert til bevaring er det utnyttelsesgraden som er gitt i reguleringsplan som er gjeldende. Helning brattere enn 1:3 vil for de fleste bygningstyper ikke fungere tilfredsstillende og skal som hovedregel ikke bebygges. Byggehøyder (pbl § 11-9, nr. 5) Der gjeldende reguleringsplan mangler høydebestemmelser (gesimshøyde/etasjetall) skal gesimshøyden ikke overstige 5,0 m, beregnet iht. TEK. Gesimshøyden skal likevel ikke på noe punkt overstige 7.0 m fra laveste punkt på ferdig planert terreng til øverste gesims. Der ikke annet er bestemt i den enkelte plan vedrørende ark eller takoppløft og der slike konstruksjoner ikke bryter med byggeskikken i nabolaget/nærområdet, kan kommunen godkjenne slike konstruksjoner på bolighus, innenfor 1/3 av fasadens lengde, og med en høyere gesimshøyde enn det som framgår av høydebestemmelsen. Parkeringskrav / oppstillingsplasser for bil og sykkel (pbl § 11-9, nr. 5) For all frittliggende småhusbebyggelse (enebolig og tomannsbolig) skal det etableres 2 biloppstillingsplasser pr. boenhet. For hver sekundær enhet / hybelleilighet kreves det 1 biloppstillingsplass. For sekundærleilighet over 55 kvm kreves det 2 biloppstillingsplasser. For de ovenstående kravene gjelder at en biloppstillingsplass pr. boenhet skal vises som en mulig garasjeplass. Garasjens plassering skal vises på situasjonskart som følger med byggesøknad for bolighuset selv om den skal oppføres senere. Minste uteoppholdsareal (MUA) (pbl 11-9, nr. 5) I nye reguleringsplaner og ved oppføring av nye boenheter opparbeides minst følgende uteoppholdsareal pr. boenhet: -Enebolig: 300 m2 -Tomannsbolig: 250m2 Areal brattere enn 1:3 skal ikke regnes inn. Minste uteoppholdsareal (MUA) er ubebygd del av tomt og andel av fellesarealer som kan benyttes til opphold. Parkeringsplasser og felles adkomst regnes ikke som oppholdsarealer. Ikke overbygd del av balkong / takterrasse / platting kan regnes inn i minste uteoppholdsareal. Uteoppholdsarealer bør samles. Krav til leke-/uteareal for barn gitt i Rikspolitiske retningslinjer (RPR) for barn og unge skal overholdes. Alle boliger skal ha gode tilgjengelige uteareal egnet for opphold på egen tomt og/eller som fellesareal for flere eiendommer. Ved omdisponering av arealer som i planer er avsatt til fellesareal eller friområde som er i bruk eller egnet for lek, skal det skaffes fullverdig erstatning Det gjøres oppmerksom på at deler av tomten er sterkt skrånede, hvor den nedre delen flater noe ut. Det kreves nye geoteknologiske undersøkelser for å kunne bygge på tomten. Nåværende eier foretok genteknologiske undersøkelser tilbake i 2005 av Løvlien Georåd. Det går en bekk gjennom eiendommen Følgende sammendrag fra rapporten angis nedenfor. Megler og selger tar forbehold om at nye geoteknologiske undersøkelser kan avvike fra undersøkelsene i 2005. Løsmassene består av tørrskorpeleiere over middels fast leire. Leira har gode styrkeparametere på effektivspenningsbasis (langtidstilsand) og er lite sensitiv. Stabilitetsforholdene er tilfredsstillende og utbygging kan anbefales. Det settes likevel begrensninger i forhold til maksimale grave- og fyllingshøyder. Vi må derfor anbefale en viss geoteknisk oppfølging både av prosjektering og under anlegg.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 15.12.2004 - Dokumentnr: 21248 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:128 Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 24.11.1983 - Dokumentnr: 108130 - Bestemmelse om veg Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:101 Bnr:1 Overført fra: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 Gjengivelse: Undertegnede eiere av eiendommen Gnr.101 bnr. 1 og gnr. 99 bnr. 61 i Rælingen gir med dette eiendommen "lønnebakken" parsel av gnr. 101 bnr. 1 veirett over nevnte eiendommer frem til Møllervegen. Denne erklæringen blir å tinglyse som hefte på eiendommene gnr. 101 bnr. 1 og gnr. 99 bnr. 61 og kan ikke forandres eller avlyses uten samtykke av bygningsrådet i rælingen kommune. 24.11.1983 - Dokumentnr: 108131 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:101 Bnr:1 Overført fra: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 Gjengivelse: Eier av gnr. 101, bnr. 1 i Rælingen, gir herved eier av eiendommen Gnr. 101, Bnr. 149 rett til å grave og legge kloakk og vannledning over min eiendom, samt rett til å føre tilsyn med med ledningene og utføre alle nødvendige reperasjons og vedlikeholdsarbeider. Denne erklæringen skal tinglyses som hefte i min eiendom gnr. 101, bnr. 1 i Rælingen, og kan ikke avlyses uten samtykke fra Rælingen kommune. 24.11.1983 - Dokumentnr: 108132 - Bestemmelse om bebyggelse Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:101 Bnr:1 Overført fra: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 Gjengivelse: Eier av gnr. 101 bnr. 1 i rælingen gir herved eier av gnr. 101 bnr. 149 tillatelse til å oppføre enebolig i en avstand av 0.80 meter fra vår felles eiendomsgrense. Jeg forplikter meg og senere eiere til ikke å bygge nærmere dette bygg enn for samme avstand mellom bygninger som følger av bygningslovens bestemmelser og vedtekter. Denne erklæringen blir å hefte i gnr. 101 bnr. 1. 24.11.1983 - Dokumentnr: 108133 - Bestemmelse om bebyggelse Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:101 Bnr:129 Overført fra: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 Gjengivelse: Eier av gnr. 101 bnr. 129 i rælingen gir herved eier av gnr. 101 bnr. 149 tillatelse til å oppføre enebolig i en avstand av 1.80 meter fra vår felles eiendomsgrense. Jeg forplikter meg og senere eiere til ikke å bygge nærmere dette bygg enn for samme avstand mellom bygninger som følger av bygningslovens bestemmelser og vedtekter. Denne erklæringen blir å hefte i gnr. 101 bnr. 1. 24.11.1983 - Dokumentnr: 109130 - Bestemmelse om veg Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:99 Bnr:61 Overført fra: Knr:0228 Gnr:101 Bnr:149 Gjengivelse av erklæringen: Undertegnede av gnr. 101, bnr. 1 og gnr 99, bnr 61, gir med dette eiendommen "lønnebakken" parsel av gnr. 101, bnr 1 veirett over overnevnte eiendommer frem til Møllervegen. Denne erklæringen blir å tinglyse som hefte på eiendommene gnr. 101, bnr 1 og gnr. 99, bnr 61 og kan ikke forandres eller avlyses uten samtykke av bygningsrådet i Rælingen kommune. 17.04.1985 - Dokumentnr: 102690 - Best. om vann/kloakkledn. Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:101 Bnr:1 Gjengivelse av erklæringen: Undertegnede av Gnr. 101, Bnr. 1 gir herved eiendommen gnr. 101, bnr. 150 (Møllervegen 5 C) rett til å anlegge, vedlikeholde og for fremtiden ha liggende vann, spillvanns og overvannsledninger med nødvendige kummer over gnr. 101 bnr. 1. Ved gravin over gnr. 101, bnr. 1, skal Møllervegen 5 C begrense terrenginngrepet til det minst mulige og terrenget settes i samme stand som det var før graving. 25.04.1985 - Dokumentnr: 102907 - Bestemmelse om veg Rettighet hefter i: Knr:3027 Gnr:99 Bnr:61 Gjengivelse: Nåværende og fremtidige eiere av gnr. 99 bnr. 61 gir herved nåværende og fremtidige eiere av gnr. 101. bnr 150 (tomten som selges) rett til adkomst over gnr. 99, bnr. 61 for kjørende og gående som vist på kart i M 1:1000, datert 9 januar 1985. Nåværende og fremtidige eiere av gnr. 99 bnr. 61, forbeholder at vedlikeholdskostnader på privat veiparsell for adkomst til gnr. 101, bnr. 150 over gnr. 99, bnr 61, deler vedlikeholdskostnader beregnet etter husstander som bruker veiparsell. Denne erklæringen skal tinglyses som hefte på gnr. 99, bnr. 61 og kan ikke forandres eller avlyses.
Legalpant
Kommunen har legalpant for forfalte kommunale avgifter og ev. eiendomsskatt.
Vei, vann og avløp
Vann og avløp: Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann og avløp. Eier opplyser om at avløpsledning fra Møllevegen til renseanlegget på sundberget ikke er i bruk. Ny avløpsledning er etablert lengre øst for tomten. Det påløper tilkoblingsavgift ved tilknytning til offentlig vann og avløp. Vei: Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, via privat vei.
Totalpris
4306342
Prisantydning
4200000
Omk. Kjøper beløp
106342
Omk. Kjøper beskrivelse
Dok.avg. til staten, 2.5%: kr 105 000,- Tinglysning av hjemmelsdok.: kr 585,- Tinglysning av pantedok.: kr 585,- Attestgebyr: kr 172,- Omkostninger: kr 106 342,- Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer.
Info Eiendomsskatt
Rælingen kommune har p.t ikke eiendomsskatt.
Info kommunale avgifter
Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vei, vann, avløp eller renovasjon og det betales derfor ikke kommunale avgifter.
Info formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2020: kr. 325.129,-
Bebyggelsen
Området består primært av småhusbebyggelse.
Beliggenhet
Beliggende i et etablert og attraktivt boligområde på Fjerdingby/Sundenga i Rælingen kommune. Det er kort vei til offentlig kommunikasjon, skoler, barnehager, butikker, idrettshall, alpinanlegg, Lillestrøm og Strømmen med alle bymessige fasiliteter m.m. Nærhet til marka med gode tur- og rekreasjonsmuligheter gjør området attraktivt. Tomten har normale lys- og solforhold samt utsikt.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra DNB Eiendom under annonserte visninger.
Oppdragsnummer
303220238
Budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen via "gi bud"- lenken. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med Bank-ID. Megler kan også kontaktes for tilsendelse av budskjema. Budskjema finnes også i salgsoppgaven. All budgivning må foregå skriftlig. Kontakt megler dersom det er behov for bistand for å gi bud.
Overtakelse kommentar
Overtakelse etter nærmere avtale. Budgiver oppfordres til å opplyse ønsket overtagelse i budskjema.
Selger
Thor Johan Fageraas
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring. Se vedlagte egenerklæringsskjema med opplysninger om eiendommen.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter forbundet med juridisk bistand, fagkyndig uttalelse og saksomkostninger. Forsikringen er valgfri. Se vedlegg i salgsoppgave for pris og ytterligere informasjon om boligkjøperforsikring.
Meglers Vederlag
Meglers vederlag er avtalt til 1,5 % provisjon av salgssum. Markedsføring kr 20.900,- Tilrettelegging kr 13.900,- Visningshonorar kr 3.000,- Oppgjørstjenester kr 6.900,- Selger dekker følgende utlegg til megler: Innhenting av opplysninger fra kommune/offentlige instanser, ev. forretningsfører mv. ca. kr 2.800,- Selgers tinglysingskostnader kr 585
Tilbud på lånefinansiering
Som et av landets største finanskonsern tilbyr DNB Bank ASA alle typer banktjenester til konkurransedyktige priser. Banken kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av din låneforespørsel.
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter bestemmelsene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, eventuell tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningskyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen, og dette har virket inn på avtalen Når kjøper ikke er forbruker: Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er»., og selgers ansvar er da begrenset, jfr. avhl. §3-9, 2 pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye gjelder også for kjøpere som ikke er forbrukere.
Hvitvaskingsreglene
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfelle også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.