Tomt, Bodøveien
, TVERLANDET
Hold meg oppdatert
Jeg er interessert i oppdateringer om denne boligen
Meld interesseSist oppdatert: 1/8/2022 15:27
Meget romslig hyttetomt med fantastisk utsikt og strandlinje | Over 7,9 mål tomt
Drømmer du om en fritidsbolig beliggende ved sjø omgitt av vaker natur? Da er muligheten her. Bygg din drømmehytte, hvor du kan nyte rolige og fredfulle dager mens øynene hviler utover Valnesfjorden. Tomten er på hele 7,9 mål, hvor deler av denne går ut i strandlinje og sjø. Eiendommen har en fin beliggenhet ved Sagelva med kort avstand til Bodø, samt gode sol og utsiktsforhold! Gode naturopplevelser i området med bl.a. variert terreng for den turglade.
Komplett salgsoppgave
Kommune
Bodø
Objektstype
Tomt
Matrikkel
Kommunenummer: 1804
Gårdsnummer: 114
Bruksnummer: 112
Takstmann
Ståle Limstrand
Takstdato
6/28/2021
Eierform
eiet
Konsesjonsplikt
Nei
Kommentar konsesjon
Kjøper plikter ved inngåelse av denne kontrakt å undertegne på skjema «Egenerklæring om konsesjonsfrihet” ved erverv av fast eiendom».
Odelsrett
Nei
Bo- og driveplikt
Nei
Tomtetype
Eiet
Tomtestørrelse
7944.9
Beskrivelse av tomt
Tomten ligger i sørvestlig lett hellende terreng. I hovedsak skog og naturtomt. Deler av tomten går ut i strandlinje og sjø. Utnyttelsesgrad iht. kommuneplanens arealdel §5.3.2: Utnyttingsgrad for fritidseiendom settes til maks BYA=120 m² (bakkeparkering og naust inngår ikke). Byggearealet inkluderer for øvrig alle former for målbart areal, jf. NS 3940 (areal- og volumberegninger av bygninger). Gesimshøyden skal være maks 4,5 m og mønehøyden maks 6,5 m begge målt fra ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Ved pulttak settes øverste gesims til maks 5,5 m. Ved sammensatt tak/to takflater skal korteste del utgjøre minst 2/3 av lengste del. Eventuell garasje på tomta inngår i maksimalt tillatt BYA, og maksimalt tillatt BYA for garasje settes til 30 m². Maksimal høyde til møne skal være 4,2 m målt fra golv i garasje. Garasjens uttrykk skal underordnes fritidsboligen. Bestemmelser om parkering er gitt i § 3. § 5.3.3 Utforming Bygninger bør ha saltak, med mindre annen takutforming er nødvendig for å sikre god tilpasning til terreng. Ved pulttak skal takfallet ha samme retning som terrengfallet. Terrasser skal fortrinnsvis bygges i hyttas lengderetning, og bør legges på og tilpasses terreng. Takterrasser tillates ikke. Fundamenter skal, og terrasse/veranda kan lukkes inne. All bebyggelse skal ha naturfarger. Blanke metallplater tillates ikke, solcellepanel kan tillates. Inngjerding av tomta tillates ikke. Inngjerding av inntil 100 m² uteoppholdsareal tillates. Retningslinje: Fritidsbebyggelse bør søkes lokalisert i tilknytning til eksisterende bebyggelse og infrastruktur. Eksisterende hytteområder bør om mulig fortettes eller utvides fremfor utbygging av nye områder. Det skal tas hensyn til: • Viktige områder og arealer for reindriftsnæringen. • Viktige områder for friluftsliv, naturopplevelse og allmenn ferdsel. • Viktige landbruks- og kulturlandskapsområder, herunder dyrka og dyrkbar mark. • Viktige landskaps, naturverdier/naturmangfold og biotoper, samt større inngrepsfrie naturområder. • Sårbare kulturhistoriske lokaliteter. • Vernede områder. • Nedslagsfelt for vannverk. • Trekkveier for vilt. • Eksisterende eller prioriterte oppdrettslokaliteter i kommuneplanen, hvor anleggets plassering eller aktivitet kan virke konfliktskapende i forhold til fritidsbebyggelsen på sikt. • Opplistingen er ikke uttømmende. § 3.4 Parkering for bolig- og fritidsbebyggelse: På eiendommer hvor det ikke er tilstrekkelig areal til å oppfylle kravene både til uteoppholdsareal og parkering, skal uteoppholdsareal prioriteres løst foran parkering. Fritidsbebyggelse: For fritidsbebyggelse skal det dokumenteres parkering på egen tomt, på fellesareal eller på annen grunn forutsatt at det foreligger en tinglyst rett, jf. § 5.3.1. Det skal i nye planforslag vises plan for parkering både sommer og vinter. § 1.13 Strandsone og vassdrag I 100-metersbeltet fra strandlinjen langs sjø og i en sone på 50 m langs vann og vassdrag er det forbudt med byggetiltak. Forbudet gjelder ikke der arealet er avsatt til bebyggelse og anlegg. I slike områder gjelder byggegrensen slik den fremgår av gjeldende reguleringsplan, eller blir fastsatt gjennom ny reguleringsplan/kommunedelplan. I regulerte byggeområder uten angitt byggegrense, gjelder formålsgrensen som byggegrense. Byggeforbudet omfatter også plassering av midlertidige og flyttbare bygninger, konstruksjoner og anlegg som nevnt i pbl. § 20-1 første ledd bokstav j), og gjelder også om slike tiltak ikke skal stå lengre enn 2 måneder. Byggetiltak for å fremme friluftslivet kan tillates så fremt økologiske og biologiske vurderinger tillater det. Dette gjelder både langs sjø, vann og vassdrag. For regulerte vann beregnes sonen på 50 m målt horisontalt fra høyeste regulerte vannstand. Byggeforbudet i strandsonen og langs vann og vassdrag omfatter også iverksetting av nye eller utvidelse av eksisterende masseuttak. Forbudet omfatter også massetak tilknyttet landbruksvirksomhet. Bebyggelse må ikke beslaglegge eller stenge eksisterende passasje ned til og langs strandlinjen, med mindre alternativ passasje eksisterer eller kan etableres. Etablerte stier skal søkes ivaretatt. Statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen ligger som grunnlag for vurdering av utbygging i deler av strandsonen.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til fritidsformål. Eiendommen ligger i et området regulert til fritidsbebyggelse nåværende med Kommuneplanens Arealdel 2018 - 2030 sine bestemmelser i grunn. Planen er vedtatt: 14.06.2018. ID: KPA2018. Benevnt som område H33. Eiendommen ligger i et området regulert til Kombinerte formål i sjø og vassdrag med eller uten tilhørende strandsone nåværende med Kommunedelplan for Skjerstadfjorden sine bestemmelser i grunn. Planen er vedtatt: 12.06.2019. ID: KDP2018001. Kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner med bestemmelser, samt kart følger vedlagt i salgsoppgaven.
Tinglyste heftelser og rettigheter
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1804/114/112: Ingen heftelser og rettigheter registrert.
Legalpant
Kommunen har legalpant for forfalte kommunale avgifter og ev. eiendomsskatt.
Vei, vann og avløp
Det er ikke etablert avkjøring til tomten. Avkjøring fra Riksvei 80, privat gruset vei med delvis opparbeidet sti ned til tomten. Det er etablert bom ved adkomst. Etablering av adkomst må evt. utføres av kjøper iht. bestemmelser i reguleringsplan og i sin helhet bekostes av kjøper. Utgifter til bom, vedlikehold og snøbrøyting må påregnes. Tomten har adkomstrett fra Riksveien. Se vedlagt skylddelingsforretning. Eiendommen er ikke tilkoblet vann/avløp. Etablering av vann- og avløpsløsninger er kjøpers ansvar og kostnad. Ta kontakt med Bodø kommune for nærmere informasjon.
Radonmåling
Det er ikke foretatt radonmåling på eiendommen, men i følge kart over radon aktsomhet viser at eiendommen ligger i et område hvor det er moderat-lav forekomst av radongasser.
Diverse
Eiendommen er en tomt. Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. Interessenter plikter å undersøke alle forhold iht. sine planer for tomten. Det gjelder nåværende reguleringsforhold, evt. omregulering, og evt. byggesøknader og andre forhold. Vi anbefaler interessenter å ta kontakt med Bodø kommune rundt dette. Kjøperen er selv ansvarlig for å byggeanmelde samt å fremskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, tilknytningsgebyr, grunnundersøkelser, geoteknisk rapport m.m. påhviler kjøperen. Det oppfordres særlig til å sette seg inn i Kommuneplanens Arealdel 2018 - 2030 og Kommunedelplan for Skjerstadfjorden, som ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Totalpris
462592
Prisantydning
450000
Omk. Kjøper beløp
12592
Omk. Kjøper beskrivelse
Dok.avg. til staten, 2.5%: kr 11 250,- Tinglysning av hjemmelsdok.: kr 585,- Tinglysning av pantedok.: kr 585,- Attestgebyr: kr 172,- Omkostninger: kr 12 592,- Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer.
Info Eiendomsskatt
Eiendomsskatten betales via faktura for kommunale avgifter og vil bli gjeldende ved oppføring av eiendom.
Info kommunale avgifter
Det er ingen kommunale avgifter for eiendommen p.t. Det vil ved oppføring av eiendom på tomten bli stipulert kommunale avgifter av kommunen.
Info formuesverdi
Formuesverdien av primærbolig skal beregnes av 25% av markedsverdien inntil kr.10.000.000. For verdi over 10 millioner beregnes 50% av den overskytende verdien. Formuesverdien av sekundærbolig skal beregnes av 95% av markedsverdien. For hytter skal formuesverdien beregnes ut fra ligningverdi for 2021 + 25% tillegg.
Andre utgifter
Det er ikke etablert strøm frem til tomten. Videre er det ikke gjort undersøkelser ovenfor netteier om kapasitet etc.
Beliggenhet
Fritidstomt med flott beliggenhet og umiddelbar nærhet til sjø og vakker natur. Nydelig utsikt over deler av Mjønes, Mjønestindene, samt deler av Skjerstadfjorden. Omgitt av naturskjønne omgivelser med kort vei til nærmeste buss-stopp, togstasjon og lufthavn. Tomten grenser til sjø, ca. 75 meter strandlinje. Her finner du Skjerstadfjorden som er en fiskerik fjord og har Nord-Europas største bestand av sjøørret. For øvrig byr området på fine rekreasjonsområder sommer som vinter, med variert turterreng for bl.a. fotturer. Om vinteren kan du ta turen til Valnesfjord en ca. 20 minutters kjøretur fra eiendommen med lysløyper for den skiglade. Nærmeste dagligvareforretning finner du kun 12 minutters kjøring fra eiendommen med både Coop Prix og Rema 1000. Ønsker du det meste samlet under samme tak kan du ta turen til Hundstadsenteret eller AMFI Fauske. Det er ca. 30 km fra Bodø sentrum, eller 23 km til Fauske sentrum. Ca. 7,5 km til Strømneskiosken.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra DNB Eiendom under annonserte visninger.
Offentlig kommunikasjon
Sagelva (buss-stopp): 15 min gange. Oteråga stasjon: 6 min med bil. Bodø lufthavn: 31 min med bil.
Skolekrets
Ta kontakt med skolekontoret i Bodø kommune, tlf. 75555000 for nærmere informasjon
Oppdragsnummer
826210147
Budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen via "gi bud"- lenken. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med Bank-ID. Megler kan også kontaktes for tilsendelse av budskjema. Budskjema finnes også i salgsoppgaven. All budgivning må foregå skriftlig. Kontakt megler dersom det er behov for bistand for å gi bud.
Overtakelse kommentar
Overtakelse etter nærmere avtale. Budgiver oppfordres til å opplyse ønsket overtagelse i budskjema.
Selger
Stig Bottolfsen
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring. Se vedlagte egenerklæringsskjema med opplysninger om eiendommen.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter forbundet med juridisk bistand, fagkyndig uttalelse og saksomkostninger. Forsikringen er valgfri. Se vedlegg i salgsoppgave for pris og ytterligere informasjon om boligkjøperforsikring.
Meglers Vederlag
Meglers vederlag er avtalt til kr 39 900 Markedsføring kr 12 400 Oppgjørstjenester og tinglysning kr 8 900 Selger dekker følgende utlegg til megler: Innhenting av opplysninger fra kommune/offentlige instanser, ev. forretningsfører mv. ca. kr 3 800 Selgers tinglysingskostnader kr 540
Tilbud på lånefinansiering
Som et av landets største finanskonsern tilbyr DNB Bank ASA alle typer banktjenester til konkurransedyktige priser. Banken kan gi deg lånetilbud til finansiering av eiendommen. Våre meglere kan opprette kontakt mellom deg og en kunderådgiver i banken og som kunde hos oss lover banken en hurtig behandling av din låneforespørsel.
Grunnboksdato
6/29/2021
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter bestemmelsene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, eventuell tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom eiendommen har et mindre grunnareal (tomt) enn kjøperen har regnet med, er det likevel ikke en mangel hvis ikke arealet er vesentlig mindre enn det som fremkommer av salgsdokumentene, jf. avhl-3-3. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningskyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen, og dette har virket inn på avtalen Når kjøper ikke er forbruker: Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er»., og selgers ansvar er da begrenset, jfr. avhl. §3-9, 2 pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye gjelder også for kjøpere som ikke er forbrukere.
Hvitvaskingsreglene
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfelle også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.
Vedlegg til salgsoppgave
Takst Egenerklæring Skylddelingsforretning Grunnkart Radonkart NVE kart Plankart Kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner med bestemmelser