Kirkeveien 92
, OSLO
Hold meg oppdatert
Jeg er interessert i oppdateringer om denne boligen
Meld interesseSist oppdatert: 17/8/2022 12:04
Garasjeplass til salgs i Kirkeveien 92 med el-billader. Sentral og attraktiv beliggenhet på Marienlyst/Majorstuen.
Garasjeplass i garasjeanlegg sentralt ved Marienlyst på Majorstuen i Oslo. Innkjøring fra Suhmsgate 19 ved Shell. Garasjeplassen ligger i garasjeanlegget til Marienlyst Garasjer AS på Marienlyst i nedre plan. Enqvist Boligforvaltning AS er forretningsfører for selskapet. Garasjeanlegget fremstår som veldrevet med ordnet økonomi. Verdt å merke seg: - El-bil lader er montert. - Plassen kan leies ut. - Adgang hele døgnet. - Adgangsstyring med portåpner. Ta kontakt med megler for å avtale visning!
Komplett salgsoppgave
Kommune
Oslo
Objektstype
Garasje
Matrikkel
Kommunenummer: 301
Aksjeselagets Gårdsnummer: 346
Aksjeselagets Bruksnummer: 1
Arealer
Bruksareal: 17.9 m2Bruksareal: 17.9 m217.9
Byggemåte
Garasjeplass: Aksjenr.: 187 Pålydende: kr 9 400,- Garasjenr.: 557-1-50187 Arealet av garasjeplassen er målt opp av takstmann Fredrik 0. Nordby i Taksering Norge: Areal på plassen er ca 17,9 kvm Lengde ca 5,56m Bredde ca 3,22m
Fasiliteter
Garasje/P-plass
Adgang til utleie
Aksjonæere har rett til å leie ut sin egen garasjeplass og ved eventuell utleie må aksjonær selv administrere utleien. Vedtektene har en begrensning der en aksjonær kun kan erverve inntil 3 aksjer og tre garasjeplasser, noen aksjonærer eide mer enn dette fra før begrensningen trådte i kraft, og de eier fortsatt disse inntil de selv eventuelt selger seg ned.
Eierform
aksje
Konsesjonsplikt
Nei
Odelsrett
Nei
Bo- og driveplikt
Nei
Tomtetype
Eiet
Diverse
STYRETS ARBEID Styret har i perioden hatt fire styremøter med også varamedlemmene tilstede. Vi har hatt fokus på Covid-19 relaterte tiltak, har håndtert diverse arbeider og oppgaver som beskrevet i oppdateringer sendt til aksjonærene i juli og november 2020 og i april 2021, har håndtert ca. 700 innkomne eller styre-interne mailer og 300 utgående emailer på diverse tema. Ved utgangen av 1. kvartal er det montert totalt 171 ladebokser i parkeringsanlegget. Siden etableringen av ladesystemet i desember 2019 ha antall biler som lader regelmessig nesten doblet seg. Strømforbruk til lading har økt med ca. 126% ved sammenlikning 1.kv./19 med 1.kv./21. Vi forventer at det vil komme enda flere el-biler i anlegget i løpet av de neste årene. Men kapasiteten i anlegget er fremdeles god, og vi har så langt registrert ingen eller lite reduksjon i effekt selv når mange lader samtidig. Avviket mellom strømforbruket som NorgesEnergi fakturerer oss for og det somDatek AS måler og gir oss som grunnlag for vår fakturering til brukere av ladeeanlegget er redusert. Differansen vil bli etterfakturert brukerne så snart som mulig. Ytterligere informasjon ble sendt til aksjonærene i april. For å redusere energiforbruk reduserte vi kapasiteten på varme- og ventilasjonsanlegget til langt utpå høsten, men vinterens strømpriser har vært høye. Vi har likevel hatt betydelige besparelser i forhold til i 2019. Vaktmester har i perioden flere ganger måttet sette ansatte i Covid-19 karantene og dermed brukt lenger tid på å utføre avtalt arbeid enn i foregående periode. Vi har nylig gått igjennom rutiner med vaktmester og har tro på bedring fremover. Garasjevaskemaskinen vår har dessverre vært ute av drift en periode, men ble endelig hentet og transportert til verksted i april. Vaktmester har dermed måttet bruke en annen maskin som kun feier og suger opp, men som ikke vasker. Det blir stadig vanskeligere å finne gateparkering i Oslo og mange trenger et sted å lade sin el-bil. Politikerne ønsker færre biler i Oslo sentrum både av trafikk- og miljømessige årsaker. Etterspørselen etter parkering i garasjeanlegg har steget betydelig, samtidig som mange private garasjeanlegg kan ha ledig kapasitet som kan utnyttes bedre. Moderne overvåkningsteknologi og – betalingsløsninger gjør det stadig lettere for garasjeeiere å leie ut plasser på time- eller dagsbasis, på en trygg måte. Korttids parkering/lading kan gi gode inntekter til aksjonærer når plassen ikke benyttes til eget bruk. Styret vil undersøke om slike løsninger kanvære aktuelle for Marienlyst Garasjer og kommer tilbake med mer informasjon. Prisene på aksjene / plassene har steget til kr. 500-550,000. Styret har fortsatt sitt arbeid med å følge opp selskapets låneavtale med Handelsbanken og vil til høsten igjen gjennomgå MGAS sine avtaler for å passe på at vi har konkurransedyktige betingelser. Vi har også utarbeidet en HMS-plan, har gjennomført el-tilsyn med Elvia AS, og har nylig hatt befaring for bl.a. å sjekke inngangsdører, nødbelysning og brannsluknings- apparater.Flere og flere tar i bruk systemet for åpning av innkjøringsportene ved bruk av mobilen. Systemet ser ut til å være stabilt og tilbakemeldingene er gode. Vi vurderer endringer for å sørge for at aksjonærene får enda raskere respons på sine henvendelser vedr. dette systemet. Vi er i prosess med å innhente tilbud på videoovervåkning for å redusere faren for tyveri og uønsket ferdsel i garasjeanlegget. For øvrig henvises det til årsrapport og vedtekter.
Aksjeselskapet
Aksjeselskapet: Marienlyst Garasjer AS
Org nummer: 914 170 451Org nummer: 9 1 4 1 7 0 4 5 1914 170 451
Forretningsfører: Enqvist Boligforvaltning AS
Kommentar fellesgjeld
Lån: Lån nr. 9053 70 35519 i Handelsbanken. Annuitetslån med nominell rente 3,200 % p.a., effektiv rente 3,260 % p.a. Restsaldo pr. 270422 er kr 15 546 587,00 -. Lånet innfris 01.10.2040
Regnskap/Budsjett/Kostnadsøkninger
Økonomi: Årets resultat viser et overskudd før skatt på kr 1.833.800, -. Det vises til notene (10 og 15) for mer informasjon. Arbeidskapitalen var pr. 31.12.2020 på kr. 3 008 156,- Budsjett 2021: Styrets forslag til budsjett for 2021 er vedlagt. Se siste kolonne i resultatregnskapet for 2020. Det er ikke planlagt endringer i de kvartalsvise felleskostnadene.
Styregodkjennelse
Kjøper har ikke rett til å ta garasjen i bruk før søknaden er godkjent. Overtakelsen bes derfor lagt til etter at styregodkjenning foreligger. Dersom det ikke er angitt frist i vedtektene, kan godkjenning av ny aksjonær ta inntil to måneder. Dette i henhold til aksjeloven. Fremleie må avtales med styret på forhånd. Kjøper må signere leiekontrakt og transportfullmakt som registreres hos forretningsfører.
Aksjenummer
187
Aksjens pålydende
9400
Totalpris
707477
Prisantydning + Andel Fellesgjeld
695000
Prisantydning
695000
Omk. Kjøper beløp
12477
Omk. Kjøper beskrivelse
Noteringsgebyr: kr 3 194,- Eierskiftegebyr: kr 6 115,- Opplysningsgebyr: kr 3 168,- Omkostninger: kr 12 477,- Det tas forbehold om endringer i avgifter og gebyrer.
Felleskostnader pr. mnd.
867
Felleskostnader inkluderer
Kvartalsvise kostnader for garasjen : 2600,00 pr. kvartal. Felleskostnad pr. mnd utgjør ca. 867kr pr. mnd. Det gjøres oppmerksom på at de kvartalsvise garasjekostnadene må ansees som et á konto-beløp og er ment å dekke selskapets forutsette kostnader. Dersom det skulle bli nødvendig kan styret når som helst endre garasjeleien eller vedta kapitalinnkallinger fra eierne.
Formuesverdi primær
111547
Formuesverdi primær år
2020
Info formuesverdi
Formuesverdi pr. aksje pr 31.12.2020 til bruk i skattemeldingen for 2021 var på kr 111 546,95.
Regnskap/Budsjett/Kostnadsøkninger
Økonomi: Årets resultat viser et overskudd før skatt på kr 1.833.800, -. Det vises til notene (10 og 15) for mer informasjon. Arbeidskapitalen var pr. 31.12.2020 på kr. 3 008 156,- Budsjett 2021: Styrets forslag til budsjett for 2021 er vedlagt. Se siste kolonne i resultatregnskapet for 2020. Det er ikke planlagt endringer i de kvartalsvise felleskostnadene.
Beliggenhet
Garasjeanlegget har en meget attraktiv og sentral beliggenhet på Marienlyst/Majorstuen.
Oppdragsnummer
406220059
Budgivning
Bud kan legges inn på nettannonsen via "gi bud"- lenken. Ved elektronisk budgivning kan bud legges inn trygt og enkelt med Bank-ID. Megler kan også kontaktes for tilsendelse av budskjema. Budskjema finnes også i salgsoppgaven. All budgivning må foregå skriftlig. Kontakt megler dersom det er behov for bistand for å gi bud.
Overtakelse kommentar
Overtakelse etter nærmere avtale. Budgiver oppfordres til å opplyse ønsket overtagelse i budskjema.
Selger
Normann Møgster
Meglers Vederlag
Meglers vederlag er avtalt til kr 25 000,- Markedsføring kr 5000,- Oppgjørstjenester kr 6 900,- Selger dekker følgende utlegg til megler: Innhenting av opplysninger fra kommune/offentlige instanser, ev. forretningsfører mv. ca. kr xxxx Selgers tinglysingskostnader kr 585
Lovanvendelse
Eiendommen selges etter bestemmelsene i avhendingsloven. Tilbehørsliste som er utarbeidet av meglerbransjen i fellesskap er inntatt i salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningskyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Når kjøper ikke er forbruker: Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pkt. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Hvitvaskingsreglene
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet på bakgrunn av fremvist gyldig legitimasjon. Videre innebærer det å få bekreftet identiteten til eventuelle reelle rettighetshavere, og å innhente opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art. Dersom slike kundetiltak ikke kan gjennomføres, kan megler ikke etablere kundeforholdet eller utføre transaksjonen. Kjøper oppfordres til å innbetale kjøpesummen som ikke kommer fra låneinstitusjon, i en samlet innbetaling fra egen konto i norsk bank. Dersom innbetaling likevel må foretas på annen måte, må megler orienteres med begrunnelse og informasjon om innbetalers navn, før innbetaling av oppgjør. Dersom megler får mistanke om brudd på hvitvaskingsreglementet i forbindelse med en eiendomshandel, og han ikke klarer å få avkreftet denne mistanke, har han plikt til å rapportere dette til Økokrim. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles. Megler kan i enkelte tilfelle også ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen.