E-takst

Hva er en e-takst?

En e-takst (elektronisk takst) er et verktøy og en bransjestandard for verdifastsettelse av boliger/eiendommer.

E-taksten vil gi eiendommen en verdi basert på statistiske data for blant annet standard, beliggenhet og salgspris for tilsvarende boliger i nærområdet. Sammen med meglers erfaring og kunnskap om boligmarkedet, vil dette lede fram til en verdivurdering som indikerer hva eiendommen din vil kunne bli solgt for i dagens marked.

Du har behov for en e-takst/verdivurdering om du blant annet skal:

  • Selge boligen eller hytta
  • Refinansiere eller forhandle boliglånsbetingelser
  • Fastsette verdien på boligen ved for eksempel arveoppgjør, skilsmisse eller kausjon

Få tilbud om lån og sparing fra DNB.

Kontakt meg

Bli kontaktet av en megler

Hvordan utføres en e-takst/verdivurdering:

Det første du må gjøre er å kontakte en eiendomsmegler  eller bestille en e-takst/verdivurdering. I tillegg til adresse og opplysningene megler automatisk får ved opprettelse av en e-takst, er megler forpliktet til å besiktige eiendommen. Viktige punkter som megler ønsker svar på i befaringen av eiendommen er blant annet:

  • Byggeår og når eventuelle oppgraderinger av eiendommen er blitt utført
  • Standard og fasiliteter
  • Areal og tomtestørrelse
  • Fellesgjeld
  • Faste utgifter

For å dokumentere standard og eventuelle oppgraderinger, er det også krav til at megler skal ta minimum tre bilder av eiendommen, og da spesielt av bad, kjøkken og fasade.

Ved utarbeidelse av verdivurderingen vil megler hensynta alle innhentede opplysninger som kan ha innvirkning på verdien. E-taksten legges inn i en database, og både du og eventuelt banken vil kunne få tilgang til e-taksten.

Priser på e-takst

Pris på e-takst varierer blant annet i forhold til reisevei fra meglerkontor til eiendommen som skal vurderes. Ta kontakt med din nærmeste eiendomsmegler for å få en eksakt pris.

For å begrense virusspredningen, vil vi dessverre ikke ta i mot drop-in besøk på våre kontor. Vi er tilgjengelig på telefon, mail og for avtalte møter