Jus

Håndverkere på klagetoppen

Av Pernille S. Borchgrevink, 10.3.2017 Foto: DNB/Google fri gjenbruk

Håndverkertjenester på bolig kommer høyt opp på klagelisten til Forbrukerrådet i 2016. Slik unngår du marerittet.

Det er mye som kan gå galt når du skal pusse opp boligen med innleide håndverkere, og selv enkle jobber kan ende med konflikter, sier skadeleder i DNB Forsikring Ketil Voll.  

I fjor fikk håndverkertjenester en tredjeplass på listen over hva Forbrukerrådet mottok mest klager på. Etterfulgt av klager på kjøp av bil, PC og datamaskin. 

- Med grundig forarbeid og kontrakt på plass, er du bedre rustet mot konflikter . 

 

Sjekk alltid referanser!

At håndverkerne ser hyggelige ut eller er trivelige å prate med på befaring er ingen garanti for et godt sluttresultat. 

- Håndverkere er ofte menn, og noen menn liker dessverre å skryte av egen fortreffelighet. Og de vil jo gjerne ha jobben, så derfor bør det de sier sjekkes litt ut. Be om referanser på tidligere jobber de har gjort, og ring disse oppdragsgiverne for å få deres erfaringer.

Mange håndverkere skryter på seg kunnskap og er tidsoptimister.

I tillegg bør du forsikre deg om at firmaet driver på lovlig vis og at håndverker har nødvendige kvalifikasjoner, sier Voll. 

- Bruker du svart arbeid eller ukvalifisert arbeidskraft er det nær umulig å klage i etterkant. Da vil du heller ikke kunne få igjen på forsikringen, legger han til.

 

Her kan du sjekke om håndverkern har mesterbrev!

 

Ketil Voll i DNB Forsikring ser mange håndverkerklager

Bruk en autorisert håndverker og skriv en god kontrakt, da slipper du å sitte igjen med hele regningen hvis noe går galt, sier Ketil Voll skadeleder i DNB Forsikring. 

 

Les også: Nytt kjøkken på budsjett. 

 

En god kontrakt redder mange

Kontrakt er helt nødvendig når du skal hyre håndverkerhjelp, påpeker Voll. 

-Når du har en skritflig avtale med autorisert håndverker og du oppdager feil i etterkant, kan du reklamere mot håndverker med krav om at feilen, og følgende av feilen rettes, sier Voll. 

En skriftlig avtale er tryggheten du trenger. 

Kontrakten bør inneholde en detaljert beskrivelse av arbeidet som skal gjøres, når jobben skal være ferdig - og til hvilken pris. Last ned standardkontrakt for håndverkstjenester. 

 

Slipp regningen når du selger 

Når dagen kommer for at du skal selge boligen er det en stor fordel å kunne dokumentere hva som er gjort av arbeider, påpeker Voll. 

Det er lettere å selge en bolig hvor alt er på stell! 

Hvis boligkjøper da klager på feil eller mangler i etterkant, og du ikke har opplyst om at du gjorde ting svart, eller kan dokumentere oppussingen,  kan du ende opp med hele regningen på å rette opp feil som er gjort, sier han. 

- Har du derimot gjort alt etter boka, kan du med hjemmel i Håndverksloven reklamere mot håndverker med krav om at feilen, og følgende av feilen rettes, opplyser han. 

Se hva du bør ha i kontrakten lenger ned i saken!

 

En god avtale er mer enn et håndtrykk

En god avtale er langt mer enn et godt håndtrykk, sier Ketil Voll i DNB Forsikring. En avtale må være skriftlig og innholde all viktig informasjon om jobben.

 

Dette bør du ha med i kontrakten med håndverker


1. Pris: Avtal fortrinnsvis fast pris på oppdraget, inkludert materialer. Oppgitt pris skal være inklusive m.v.a.

2. Betaling: Dersom annet ikke er avtalt, er hovedregelen at det skal betales når arbeidet er ferdig. Det er likevel mulig å inngå avtale om forskuddsbetaling og betaling underveis, men dette må følge klart av kontrakten.

3. Fremdrift og ferdigstillelse av arbeidet: Avtal en konkret dato for oppstart og ferdigstillelse av arbeidet. Det bør også avtales en plan for fremdrift dersom det er snakk om mer omfattende oppdrag.

4. Arbeidsbeskrivelse/leveransebeskrivelse:Kontrakten bør også inneholde en beskrivelse av arbeidet som skal utføre og det ønskede resultat.

5. Materialvalg: Kontrakten bør spesifisere hvilke materialer som skal benyttes til oppdraget og prisene på disse.

6. Dagmulkt: Forbrukerrådet anbefaler at kontrakten inneholder en klausul om dagmulkt ved forsinkelser som er håndverkerens ansvar. 

7. HMS-ansvar: Det bør aldri avtales at forbrukeren er ansvarlig for HMS – dette er et ansvar som fagmannen håndterer best og integrerer inn i pristilbudet.

8. Endrede forutsetninger: Tilleggsarbeid og endringer som oppdragsgiver legger frem etter kontraktsinngåelsen, må legges inn i kontrakten eller det opprettes en separat kontrakt som tar for seg tilleggene.

 

 Les også: Oppussing som øke boligens verdi. 

.