Boligmarkedet

Har fargen på huset virkelig så mye å si?

Av Kristin O. Iversen, 15.2.2018 Foto: DNB Eiendom/Inviso og Stig B. Fiksdal

Du vil ikke tro hva farge kan ha å si for interessen fra mulige boligkjøpere, sier Eivind Bjorå i DNB Eiendom Lillesand.


Forrige uke kunne hele Norge lese i flere nettaviser at jeg hadde byttet farge på et hus i boligannonsen. Huset som i virkeligheten var knall rødt, photoshoppet jeg om til Eivind Bjorå sier husfarge har mye å si for interessen ved boligsalggrått på et par av bildene, sier eiendomsmegler Eivind Bjorå.

– Det skapte større brudulje enn jeg hadde forestilt meg, så jeg gjør ikke det igjen, smiler han.

Det skal være sagt at de grå bildene var tydelig merket med at huset egentlig var rødt, og det fantes enda flere «røde» bilder i prospekt og annonse enn grå. Jeg ble derfor litt overrasket over journalistenes plutselige interesse.

 

Les artikkelen på E24 om huset som ble grått.

 

Gikk fra null interessenter til flere

Samtidig var det jo veldig interessant at et enkelt fargeskifte på noen få av bildene kunne gjøre at huset gikk fra null interessenter til flere, sier Bjorå. Huset hadde ligget ute en stund, og prisen ble også satt ned uten at det ga stor effekt. 

- Med fargeskiftet gikk vi fra null interesserte til tre seriøse.

De røde husene ble stående i prospekthylla

Ideen til fargeskfite fikk jeg da jeg så at alle de røde husene vi hadde i prospekthylla ble stående, mens de hvite og grå ble solgt. 

- Nå er også "photoshop"-huset solgt, sier han.  Og selv om jeg angrer litt på gjennomføringen, så er det hyggelig at både selger og kjøper har sagt at de satt pris på å bli vist husets muligheter.

 

Aftenposten: Megler photoshoppet huset, slik ser det egentlig ut.

 

Husfargen har mye å si for boligsalget

Slik ser det mye omtalte huset i Lillesand ut. Etter photoshoppingen så det ut slik som dere ser øverst i saken (Foto: Inviso, illustrasjon Bjorå) 

 

Det er langt fra alle som klarer å se farger for seg i hodet

Det er jo en kjensgjerning at mange ikke er så visuelle at de klarer se mulighetene selv, sier den erfarne megleren. Det er jo også sånn at boligkjøpere flest ikke orker tanken på å kjøpe noe for straks å måtte gyve løs på oppussingen. 

 – Min erfaring er at flertallet har problemer med å se for hvordan boligen vil bli med andre farger, sier Bjorå. 

Det er stor forskjell på hvor visuelle folk er

– Vi som har jobbet med boligsalg i mange år, vet at om vi får boligeierne til å male om så får vi flere på visning og en bedre pris. – Ubehandlet trepanel og nittitallsfarger holder folk borte. 

Det er vesentlig vanskeligere å få høy interesse rundt en bolig som ser mer «utdaterte ut» i fargebruken.

 

 Les også: Oppussingen som får fart på boligsalget!

 

Det kan være vel verdt å bytte husfarge før et boligsalg

Hus i typiske søtti-, åtti- og nittitallsfarger vil det sannsynligvis lønne seg å male før et boligsalg. Boligkjøpere flest vil foretrekke mer populære farger. (Foto: NTB) 

 

Det store flertallet ønsker grått og hvitt hus

Ipsos spurte landets huseiere om hvilken farge de ville malt huset i både i 2014 og 2015, da vant hvitt knepent over grått. Totalt ville flere enn 5 av 10 male i en av disse to fargene neste gang. 

Trendene er så sterk at en professor på NTNU rykket ut i Aftenposten høsten 2014 og advarte om at norske byer kom til å blir grå om dette fortsetter.

Vi eiendomsmeglere vet godt hva folk vil ha

Vi eiendomsmeglere vet selvsagt godt at hvite og grå hus er det folk flest vil ha, sier Bjorå. Derfor forsøkte jeg først å overtale selger til å male om huset i Lillesand. 

– Dessverre hadde han nettopp malt huset rødt og var ikke så keen på å male igjen allerede nå.  Så fikk vi etter hvert den fikse ideen om å photoshoppe noen av bildene for å vise folk hvordan det kan bli.

 

Dette er Norges mest populære husfarger de siste ti årene!

  

Tenk å kunne endre husfarge ved å klikke på en knapp

Vi ser for oss en tjeneste der de boliginteresserte bare kan klikke på en knapp for å få se hus i forskjellige farger, sier Terje Buraas i DNB Eiendom. (foto: Stig B. Fiksdal) 

 

Fargeskifte kan bli en ny digital tjeneste for boligkjøperne

Terje Buraas, sjefen for DNB Eiendom synes ideen med fargeskifte for å vise muligheter er god, men at det her ble gjort på feil måte. Det som var uheldig var at det grå bildet ble liggende på topp på finn-annonsen, sier han. Det skapte tvil. – Det skal ikke være noe tvil om hvordan et hus vi selger ser ut.

Meglere skal heller ikke på egenhånd endre boligenes farge på foto, slik det skjedde her.

– Skal vi gjøre noe sånt må det skilles veldig klart mellom hva som er bilder og hva som er manipulerte bilder.

Vurderer å lansere nye digitale løsninger for kjøpere

Det interessante med Bjorås’ eksperiment var at kjøperne likte å se muligheten, sier Buraas. Eivind fikk stort sett positive tilbakemeldinger, på tross av hva media skrev. Jeg tenker derfor at dette er en mulig tjeneste til boligkjøperne, bare det gjøres på rett måte. 

Vi vurderer ulike løsninger for digitale prospektløsninger hvor folk selv kan endre farge på husene de ser på. Det er også snakk om verktøy der du kan få se interiør i ulike farger.

- Slike verktøy brukes allerede i dag av malere og interiøreksperter, så hvorfor ikke tilby boligkjøpere den muligheten?

 

Les også: Hvordan selges boliger i framtiden?

 

Vurderer du å selge bolig eller hytte?

Vi kommer gjerne på befaring i god tid før du skal selge for å gi deg råd om alt fra husfarge, til salgstidspunkt og markedsføring.  DNB Eiendom legger ut for alt inntil eiendommen legges ut for salg, og garanterer salg innen seks måneder. 

Selger vi ikke, betaler du ikke. 

Kontakt en eiendomsmegler her  

 

 

Kilder: DNB Eiendomspuls 2. kvartal 2014 og 2. kvartal 2015, E24,