Boligmarkedet

Bildene som får folk til å komme på visning

Oppdatert: 1.9.16 Tekst: Øivind Skorve Bilder: Johnny Abrahamsen Styling: Intro Interiørdesign

Bildene i annonsen kan avgjøre om folk velger å gå på visning eller ikke. Her får du boligfotografens beste tips.

 
– Det er stor forskjell på boligfotografering for 10 år siden og i dag. I dag er det en egen fagdisiplin. Profesjonaliseringen går både på det fototekniske og kvaliteten på bildene og hvilken historie de forteller, sier Einar Eliassen, fotograf og opplæringsansvarlig i Inviso, Norges største boligfotograf. 

Han mener boligfotografering i bunn og grunn handler om å presentere boligen på en best mulig måte, slik at potensielle kjøpere får et mest mulig helhetlig og riktig inntrykk av boligens kvaliteter og utforming.

– Gode bilder er definitivt avgjørende for førsteinntrykket og hvor mange interessenter som kommer på visning. En lite innbydende presentasjon kan fort få motsatt effekt.

Boligstyling stue
Lyse, naturlige bilder egner seg godt i boligannonser.

Viktig å få frem kvalitetene

Eliassen forteller at fotografene i Inviso jobber ut fra et 60/40-prinspipp.

– 60 prosent av bildene bør vise de ulike rommene og hvordan de står i forhold til hverandre, altså få fram planløsningen på en god måte. I tillegg er det viktig få frem kvaliteter som utsikt, solforhold, balkong, terrasser og uteområder. De siste 40 prosentene er bilder som gjerne minner om de du ellers finner i interiørmagasiner, med fokus på stemningsskapende interiørdetaljer og smarte løsninger. Det kan være den flotte peisovnen i stuen eller påkostede detaljer på kjøkkenet. 

Det er viktig å få fram de kvalitetene folk tiltrekkes av

Boligstyling kontor

Stemningsskapende interiørdetaljer bør være en del av bildemiksen. 

 

Mest mulig naturlig

Likevel er det er mange forhold som kan være utfordrende for fotografen. 

– Dårlig vær og dunkelt lys er krevende hvis du for eksempel skal ta hage eller utsiktsbilder. På den annen side kan direkte sollys inn i et rom også være utfordrende, både med tanke på skarpe skygger og det å få fram en blå himmel i bakgrunnen. På fagspråket snakker vi om «full tegning» av rommet, det betyr at alle detaljer på bildet skal være like synlig fra det lyseste området til det mørkeste. I vår digitale hverdag har vi heldigvis mange gode hjelpemidler, men det er en balansegang. Vi ønsker ikke at bildene skal se «fake» ut, det skal være så naturlig som mulig, sier Eliassen.

Lyset er viktig, dårlig vær kan være en utfordring

Boligstyling bad

Bildene bør være nøytrale slik at de gir rom for at andre kan se for seg sine ting i boligen.

Unngå rot 

Han peker også på rot og overfylte rom er som en utfordring for boligfotografene.
– Ikke alle er like flinke til å klargjøre boligen for fotografering, men heldigvis er de fleste blitt mer bevisste på viktigheten av dette. Det gjelder ikke minst meglerne som rådgir kunden i forkant av fotografering. En misforståelse er at du skal selge hjemmet ditt og vise fram dine personlige eiendeler, med det er jo selve boligen du skal selge.
Den viktigste funksjonen til bildene er å få folk til å føle: Her har jeg lyst til å bo!

Ta vekk personlige eiendeler, ingen vil bo i andres ting 

Boligstyling soverom

Med nytt sengeteppe og delikate puter fremstår soverommet som innbydende uten å være for personlig.

 

Fortsatt rom for forbedring

Mange boligselgere er blitt mer bevisste på hvordan de kan skape et innbydende førsteinntrykk på visning, men ifølge boligstylist Liv Ellefsen er det fortsatt en del som ikke helt ser poenget.

–Den mest utbredte misforståelsen blant boligselgere er at de tror at de skal selge hjemmet sitt og ikke boligen, sier boligstylist Liv Ellefsen i Kreativ Bolig.

Hun mener de dermed ikke ser helt hensikten med å fjerne personlige gjenstander og bilder, eller det store spisebordet som får rommet til å se mindre ut enn det egentlig er. 

– Kjøkkenet er også et utsatt rom. Det er ikke noe vits å ha alle kjøkkenmaskinene stående framme på kjøkkenbenken selv om de er aldri så fine. Det holder fint med én, sier Ellefsen. 

Hun synes også meglerne kan bli flinkere til å oppfordre selger til å benytte profesjonelle til å gjennomgå boligen i forkant av fotografering og visning.

– I byene er både meglerne og selgerne langt mer bevisste på dette, men du skal ikke så langt ut i provinsen før visningene er i overkant «personlige». Jeg tror de undervurderer effekten av boligstyling, det er ikke nødvendigvis så mye som skal til for å løfte førsteinntrykket. 

 

Tips!

Slik kan du skape et godt inntrykk på visning

1. Ikke se deg blind på din egen smak. Få noen andre til å se på boligen med et kritisk blikk og lytt til hva de sier.

2. Husk at du skal selge en bolig, ikke inventaret ditt. Klargjøring av boligen for salg handler ofte mer om å få møbler ut enn å få møbler inn.

3. Små grep kan ha stor effekt, som for eksempel nye håndklær på badet, en pent oppredd seng med et nytt sengeteppe og pynteputer. Det trenger ikke koste mye.

4. Konsulter med en boligstylist eller interiørkonsulent for gode tips og råd. For 1500 kroner får du en times veiledning som kan få stor betydning for hvor mange som vil komme på visning.